۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۴۱

گرشاسبی خبر داد:

تخصیص 10 میلیارد اعتبار آبخیزداری به استانهای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه

تخصیص 10 میلیارد اعتبار آبخیزداری به استانهای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه

ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور از تخصیص 10میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری به استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان بعنوان 3 حوزه آبخیز دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از منابع طبیعی آذربایجان غربی پرویز گرشاسبی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از توان مردمي براي رفع بحران درياچه اروميه، افزود: ۱۰ ميليارد ريال اعتبار آبخيزداري خارج از اعتبارات برنامه اي تعيين شده براي سه استان آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان امسال تخصیص یافت.

وی با اشاره به اینکه از اجراي پروژه هاي آبخيزداري درياچه اروميه در دو بخش بيولوژيكي و بيومكانيكي حمايت جدي مي كنيم، اظهار داشت: از اين اعتبارات شش ميليارد ريال به آذربايجان غربي و مابقي به كردستان و آذربايجان شرقي داده شده است.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اعلام اینکه اين اعتبار در زمينه اجراي پروژه هاي بيولوژيكي و بيومكانيكي هزینه می شود، عنوان کرد: اعتبارات در راستاي توسعه پوشش گياهي ، جنگل كاري و درختكاري استفاده مي شود.

گرشاسبی افزود: در حوزه درياچه اروميه بايد زمينه بكارگيري از توان مردمي و عزم و همت آنها براي احياي درياچه فراهم شود چرا كه با اين اقدام مي توان شاهد جلوگيري از خشكي درياچه اروميه و برگشت آن به وضع سابق در سال هاي آينده بود.

وی ادامه داد: با افزايش پوشش گياهي مرتعي و استفاده هدفمند از مراتع حوزه آبخيز درياچه اروميه توسط مجريان و بهره برداران عرصه هاي مرتعي مي توان در اراضي ملي حوزه آبخيز درياچه اروميه سطح آب هاي زيرميني را بالا برد و چشمه هايي كه در اعماق زمين هستند احيا كرد.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با تاکید بر اینکه حفاظت و حراست از منابع طبيعي نيازمند نگاه درون گرايانه  بوده كه اين نگاه بايد تقويت شود،  ادامه داد: در سال هاي اخير اين ارتباط موثر و توازن بين انسان و طبيعت در حوزه آبخيز درياچه اروميه به هم خورده كه خشكسالي درياچه اروميه از تبعات اين عدم توازن است.

وي اضافه کرد: افزايش محصولات كشاورزي، استفاده بي رويه از آب هاي زيرزميني، بهره گيري بيش از حد از توان منطقه و عدم توجه به مسائل زيست محيطي باعث كاهش سرريز آب به حوزه آبريز درياچه اروميه شد که خشكسالي اين زیست بوم با ارزش طبیعی ناشي از اين عوامل است.

گرشاسبي با اشاره به اینکه در مباحث آبخيزداري بايد اتكا به اعتبارات دولتي كاهش و به سمت اتكا به مردم و استفاده از پتانسيل و ظرفيت هاي مردمي حركت کنیم، یادآور شد: ايجاد صندوق هاي محلي در حوزه آبريز درياچه اروميه و اعلام فراخوان عمومي براي استفاده از كمك هاي مردمي در مقابله با خشكسالي درياچه اروميه راهكاري موثر در نجات درياچه اروميه است.

 

 

 

کد خبر 2134251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha